Moderne teknologi har givet virksomheder store muligheder for at håndtere faktureringen anderledes. Den lange række af avancerede løsninger, som er til rådighed, giver virksomheder effektiv mulighed for at administrere deres fakturering hurtigere, hvilket giver et forbedret cash flow og øget produktivitet. En af de moderne løsninger er, at fakturaerne nu kan varetages som en service af en ekstern virksomhed. Det kaldes også “invoicing as a service”.
Invoicing as a service
Invoicing as a service betyder, at den eksterne virksomhed varetager fakturabehandlingen for dig. Det betyder, at fakturastyringen sker fra ét sted, hvor de både genereres og distribueres ud til de korrekte personer. Teknologien og processerne gør, at indbetalingerne opkræves uden fejl eller mangler, og er betalingen ikke rettidig, så klares dette også via fakturabehandlingen. Der er altså mange fordele ved at anvende en fakturaservice til at varetage alt, der har med fakturering at gøre.
Invoicing as a Service i korte træk
Invoicing as a service er i korte træk en kundetilpasset løsning, som opfylder virksomhedens krav og gør opkrævningen nemmere. Selve løsningen har du mulighed for at anvende, hvis du kan stå inde for følgende krav;
Geografisk placering: Sverige, Norge, Finland og Danmark
Valutaer: SEK, NOK, EUR og DKK
Tilpasset branding: E-mail og webfakturaer
Kommunikationskanaler: Webfaktura, e-mail, sms, brev og kundesupport
Service management: Selvbetjening via kundeportal
Risikoovertagelse: Mulighed
Finansiering: Mulighed
Tre muligheder inden for fakturering
Ingen virksomheder er ens, og derfor er findes der ikke en korrekt fakturaordning. Derfor har virksomheder mulighed for at matche en løsning til virksomhedens behov. Mængden af arbejde og risiko, du vil overføre, vælger virksomheden selv. De tre fakturaløsninger afspejler risikoen, som virksomheden ønsker at løbe – så overlad det hele til fakturaservicen, minimér risikoen eller få en mellemting.
Overlad alt arbejdet trygt til virksomheden
Med Invoicing as a Service-løsningen overtager den eksterne virksomhed både faktura- og debitorstyringen helt eller delvist. Det betyder, at alt fra fakturagenerering til inkasso bliver varetaget af den eksterne virksomhed.
Overlad fakturaerne til virksomheden
Med den mindre løsning overtager virksomheden alle fakturaerne på en gang eller i udvalgte perioder. Risikoen overtager virksomheden, idet opkrævningsprocessen ligger hos dem. Opstår der problemer med betalingen fra kunder, så forsøger fakturaservicen at finde en kundevenlig løsning på problemet.
Sammenspil mellem fakturaservice og dig
Ønskes der en mellemting, så har du mulighed for selv at varetage kreditrisikoen. Det eneste den eksterne virksomhed står for, er at sende fakturaerne ud. Fakturabelåningen er et interessant alternativ. Risikoen tager du selv som virksomhed, men samtidig modtager du betaling for dine tilgodehavender og opnår likviditet.
Afgiv fakturaerne og skab effektivitet
Ved at afgive alt det administrative til en fakturaservice, så har I som virksomhed mulighed for at effektivisere jeres arbejde. Ressourcerne bliver fordelt anderledes og de vigtigste opgaver bliver prioriteret. Derfor har I muligheden for at fokusere på jeres kerneværdier, så virksomheden kan opnå sit fulde potentiale inden for nærmeste fremtid.